Hvad leder du efter?

Byhave i København

Byhaver. For kr. 150 om året deler man grund og redskaber.

Foto: Mads Jensen / Scanpix

Byhaver. For kr. 150 om året deler man grund og redskaber. Foto: Mads Jensen / Scanpix

Deleøkonomi og platformsøkonomi

Hovedforfatter

  • Nina Trige Andersen, historiker og journalist, cand.mag., nov. 2023

Læsetid: 2 min

Cases

Case 1

Delebilisme

Let's Go delebil parkeret ved ladestander
Kilde: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

I 2021 blev der udgivet en analyse af forskellige typer delebilisme og dets effekter i København

[1]

. Her identificeres fire typer delebilisme fra samkørsel i private biler til delebiler med fast stamplads – hvor bilen er ejet af en virksomhed, en forening eller fond, og private brugere booker sig ind. Rapporten konkluderer, at delebilisme fortsat er begrænset, men til gengæld i kraftig vækst. Det er vanskeligt at afgøre, hvor stor en effekt delebilisme har på antallet af byboere, der har eller planlægger at anskaffe sig egen bil, men undersøgelser fra både København og internationalt peger på, at adgangen til delebiler får mange til enten at udskyde planer om egen bil eller helt undlade at anskaffe egen bil. Til gengæld tyder det også på, at dem, der bruger delebilsordninger, begynder at bruge offentlig transport i mindre grad. Der er med andre ord ikke en lige linje fra udbredelsen af delebilsordninger til mindskelse af biltrafik i byerne, og rapporten kan derfor heller ikke dokumentere en positiv CO2-effekt af delebilsordningerne.

Case 2

Regulering af Airbnb i Danmark

Airbnb's logo
Kilde: Wiki Commons

1. juli 2019 trådte nye regler i kraft i Danmark angående udlejning af bolig via den digitale platform Airbnb. Der kom loft på 70 dage om året (med mulighed for dispensation til 100 dage med kommunens godkendelse), hvor man må leje sin bolig ud. Loftet gælder imidlertid ikke, hvis det drejer sig om et værelse i egen bolig. Airbnb indgik også aftale med myndighederne om at indberette til Skat, og udlejerne får til gengæld et skattefradrag. De nye regler blev indført for at undgå spekulation, hvor boliger primært bliver brugt til korttidsudleje, samt for at undgå skattesnyd i forbindelse med udlejning. De danske regler er imidlertid meget liberale i sammenligning med andre byer i Europa. I Amsterdam er loftet f.eks. på 30 dage, og i Berlin har Airbnb i en periode været helt forbudt. 

     Læs Berlingskes reportage fra daværende skatteminister Karsten Lauritzens orienteringsmøde om de nye regler: Airbnb og skatteminister i symbiose: Ny aftale udelukker professionel udlejning

     Og en Airbnb-værts blog om de nye regler:

Citerede kilder